influencer

influencer – sostantivo

 

Finding the right type of social media influencer is key to success, but knowing where to start can be overwhelming.

It’s brunch time in Mayfair and I’m sitting with influencer Camille Charrière (Instagram followers: 494,000 and rising) on a plush teal velvet-upholstered chair.

A recent survey revealed 84% of marketers plan on executing at least one influencer marketing campaign during the next 12 months.

 

Chi di noi non è convinto di riuscire a subodorare quando qualcuno sta cercando di venderci qualcosa? Ci sentiamo siamo sicuri di essere insensibili alle varie strategie e tecniche di vendita, più o meno palesi, no? Ma allora, come fare per superare la resistenza del consumatore alla pubblicità? Come raggiungere il soggetto target di una data campagna di marketing aggirandone i sistemi di difesa senza darlo a vedere?

Sempre più spesso la risposta è: affidare il compito di pubblicizzare il prodotto a un personaggio che il target ammira e segue sui social e voilà, il gioco è fatto. Gli influencer, ovvero i personaggi che hanno la capacità di influenzare le opinioni, i comportamenti o gli atteggiamenti di un dato gruppo di consumatori, rappresentano uno degli strumenti di marketing più recenti. La credibilità di un influencer può derivare dal fatto di essere considerato un esperto in un certo settore, o semplicemente dall’importanza che riveste per il soggetto target (se il mio idolo usa un dato prodotto mi sento più vicino a lui/lei usandolo anch’io).

 

Origini del termine

 

La frequenza d’uso di influencer è cresciuta insieme ai social media. Il termine, che risale al XVII secolo, era raro negli anni 1990, quando fu compilato il British National Corpus: oggi una ricerca su Google dà oltre 33 milioni di risultati.

 

Traduzione di Loredana Riu

influencer – noun

Finding the right type of social media influencer is key to success, but knowing where to start can be overwhelming.

It’s brunch time in Mayfair and I’m sitting with influencer Camille Charrière (Instagram followers: 494,000 and rising) on a plush teal velvet-upholstered chair.

A recent survey revealed 84% of marketers plan on executing at least one influencer marketing campaign during the next 12 months.

 

We all think we are experts at telling when someone is trying to sell us something, and resisting accordingly. We all believe we are immune to the hard sell. So how do you get past people’s resistance to advertising? How can you reach your target audience without seeming to market to them directly, bypassing their defences?

 

One answer is to appear not to be advertising to them at all. If you can find people who your target audience admire and follow on social media, and get them to publicize your brand, then the job of selling is half done. These people are called influencers, and a whole new industry has grown up around ways of attracting them and using them effectively. The idea is that they are not doing anything as direct as selling; rather, they are using their popularity to show their followers things they like, and the followers are free to buy those things or not.

 

Origins

The rise of influencer has tracked the rise of social media. Back in the early 1990s when the British National Corpus was compiled it was a very rare word indeed, albeit one whose use went back to the 17th century: a mere 20 citations and a frequency of 0.18 per million words. In the more recent enTenTen13 corpus, it has a frequency of 1.6 per million words, almost ten times greater, while a search on Google returns almost 33 million hits.

 

WordWatch è l'osservatorio sui neologismi della lingua inglese curato dalla redazione del dizionario Ragazzini.

A cura di Liz Potter