Voldemorting
Voldemorting – sostantivo
While search engine optimization uses keywords and hashtags in a competition to make your post or website the most relevant, Voldemorting is the anti-SEO, the anti-keyword, and the anti-hashtag.
Voldemorting has been around for a long time, as a feature of searchable digital environments, but of course for longer than that as a linguistic device.
Come i fan di Harry Potter sanno bene, Voldemort, o Lord Voldemort nella versione italiana, è il perfido e potente stregone antagonista del maghetto, che cerca di distruggere nel corso della ormai celebre saga letteraria e cinematografica. Voldemort incute un tale terrore negli abitanti del suo mondo e nei suoi seguaci che essi non ne pronunciano il nome ma si riferiscono a lui con eufemismi o giri di parole, da ‘il Signore Oscuro’ a ‘Colui che non deve essere nominato’. Il termine Voldemorting indica la scelta consapevole di evitare un dato nome o parola chiave nelle ricerche online, decisione che può scaturire dal desiderio di non dare visibilità a qualcuno che ci sta sullo stomaco o di criticare qualcuno senza attirarne l’attenzione e/o gli strali. Emily van der Nagel, docente universitaria in comunicazione e social media, ha studiato a lungo l’uso di pseudonimi nei social e cita come esempio tipico di Voldemorting il riferirsi a Donald Trump con nomignoli come ‘45’ [Trump è il 45esimo presidente degli Stati Uniti] o ‘the Cheeto’ [dal nome commerciale di uno snack a base di croccantini di mais al formaggio, di colore arancione] in modo che il riferimento al personaggio non sia riconosciuto dai sistemi di SEO, l’ottimizzazione per i motori di ricerca.
Origini del termine
Voldemorting è formato dal nome Voldemort e dal suffisso -ing. Pare che sia stato inventato da Eugene, un internauta che in una discussione online nel 2013 fece riferimento al termine come metodo per evitare di aumentare la notorietà delle celebrità trash.
Traduzione di Loredana Riu
Voldemorting – noun
While search engine optimization uses keywords and hashtags in a competition to make your post or website the most relevant, Voldemorting is the anti-SEO, the anti-keyword, and the anti-hashtag.
Voldemorting has been around for a long time, as a feature of searchable digital environments, but of course for longer than that as a linguistic device.
As all Harry Potter fans will know, Voldemort is the evil dark wizard who tries throughout the seven books to destroy Harry. Neither dead nor fully alive, Voldemort strikes such terror into the inhabitants of his world that the vast majority avoid saying his name, referring to him instead as ‘the Dark Lord’ or ‘He who must not be named’ or some other euphemism. Voldemorting is the deliberate avoidance of a particular name or keyword online. This may be done for a variety of reasons, such as a desire not to give publicity to someone you dislike, to talk about someone without drawing their attention to it, or to avoid attracting abuse. Social media academic Emily van der Nagel, who has studied and written extensively on the use of pseudonyms on social media, gives as an example of Voldemorting people referring to Donald Trump as ‘45’ or ‘the Cheeto’ or some other nickname, so that references to him will not be picked up by SEO (search engine optimization) software.
Origin
The term Voldemorting is formed from the name Voldemort and the suffix -ing. The term seems to have been coined in 2013 by an internet user called Eugene, who referred to it in an online discussion as a way of starving undeserving celebrities of the publicity they crave.