bronze ceiling
bronze ceiling – sostantivo
Will women ever break the bronze ceiling?
It’s time, surely, for Birmingham to break through our own bronze ceiling?
Why breaking the bronze ceiling is a battle worth fighting.
C’è una nuova statua in Parliament Square, la grande piazza davanti al parlamento britannico. Realizzata dalla premiata artista inglese Gillian Wearing, la statua di bronzo commemora Millicent Fawcett, instancabile attivista che lottò per il suffragio femminile e per i diritti delle donne in generale, ed è stata commissionata per celebrare il centenario dell’allargamento del voto alle donne inglesi (o quantomeno a una piccola percentuale di esse), nel 1918.
La cosa più scandalosa non è che ci sia voluto un secolo per onorare Millicent Fawcett, ma il fatto che la sua statua sia la prima dedicata a una donna nella piazza davanti al parlamento. Una situazione, questa, comune nel resto del Paese e nel mondo in generale: in tutto il Regno Unito la statuaria pubblica di personaggi illustri maschili conta oltre 500 esempi, contro gli appena 71 di personaggi femminili, quasi tutti di sangue reale (con in testa la regina Vittoria). Gli Stati Uniti non sono da meno: nessuna statua di donne su 22 in Central Park e solo 2 su 87 a San Francisco.
Origini del termine
Creato sulla falsariga di glass ceiling, il soffitto di cristallo che impedisce alle donne – o alle minoranze in generale – di raggiungere posizioni di vertice in ambito professionale, bronze ceiling descrive il divario che esiste nella committenza pubblica di statue dedicate a personaggi storici maschili rispetto a quelli femminili, perché le statue pubbliche di solito sono realizzate in bronzo.
Traduzione di Loredana Riu
bronze ceiling – noun
Will women ever break the bronze ceiling?
It’s time, surely, for Birmingham to break through our own bronze ceiling?
Why breaking the bronze ceiling is a battle worth fighting.
There’s a new statue in Parliament Square, London. Created by the distinguished British sculptor Gillian Wearing, it depicts Millicent Fawcett, who campaigned tirelessly for women’s suffrage and women’s rights more generally. The statue was commissioned to mark the centenary of the awarding of the vote to a small proportion of British women in 1918.
The shocking thing about the statue is not that it took a hundred years to commemorate this distinguished campaigner, but that Millicent Fawcett is the first woman to be celebrated in sculptural form in the square in front of the Houses of Parliament. This absence reflects the situation elsewhere in the country and around the world. For example, across the UK there are over 500 public statues of male historical figures and only 71 of women, most of them of royal women including a whopping 29 of Queen Victoria. The situation is no better across the Pond, where there are no statues of female public figures among the 22 in Central Park, and only 2 out of the 87 in San Francisco.
Origin
Everyone has heard of the glass ceiling, the invisible barrier that prevents women or members of disadvantaged groups from rising to the top of the professions, business and politics. The bronze ceiling was coined to describe the gap – or rather gulf – in public portrayals of female and male historical figures, because public sculptures are generally made of bronze.